Monday, October 26, 2009

::. Cutes Baby in Walker Contest .::


Salam semua...
Sekali lagi ummi bersiaran! hehehe....
Apakah maknanya ini? Korang tau tak? Mesti tau kan...kan...
Ni hah...ada contest baru... Jom ler joint!
Ceh wah! Cam ummi pulak tuan rumah yer...
Apapun...jom ler kita meriahkan contest utk birthday girl nie!
Contest nie dianjurkan oleh : mummy kepada
Nur Aqilah Insyirah.
Sambil tu ummi nak ucapkan Selamat Ulang Tahun yang Ke-2...
Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki :)
Syarat penyertaan?
Senang jer... Masuk SINI yer...
+
+
+
+
+
+
Layan ler...GAmbo anak ummi yang sangat-sangat ummi sayang....

Wan Nur Husna
1 Tahun 7 Bulan

Banyak orang kata penggunaan walker ni tak elok untuk tumbesara anak-anak. Bergitu juga dengan pead Husna! Pead Husna dulu memang tak berapa setuju jika ummi guna walker. Tp, masa kat dalam bilik pead jer lah kami berdua mengiyakan kata2 pead tu! Bila balik rumah...ummi masukkan juga Husna dalam walker! hehehe... Bagi ummi penggunaan walker AMAT berjasa! Bila HUsna dah pandai kutip2 benda di lantai! Ummi lagi risau jika dia termakan benda-benda yang merbahaya. Ummi yang bekerja ni, kadang-kadang tak dapat nak sentiasa di sisi Husna. So, ummi dan ayah cadangkan mengunakan walker! So, bila ummi nak kemas rumah atau memasak...ummi masukkan ler Husna dalam walker! Kalo ummi tak sibuk, ummi biarkan dia menyusur / merangkak di atas toto! Selain itu, dengan walker juga... Husna boleh belajar macam-macam. Kan sekarang ni ada banyak aksesori yang ditambah pada walker? Walker ni ada banyak bentuk dan rupa! Ada yang murah dan ada yang mahal! So, bila nak beli walker tu kena lah pandai memilih! Macam Husna yang semangat ketika lahir nie...ummi pilih brand Sweet Cherry! Kenapa ummi pilih yang ini? Coz, dia boleh naikan roda dan jadi kerusi! So, tak ler Husna berjalan dan merayau guna walker dia! Just kat situ jer lah! Yang ni nampak kukuh sikit! Tak ler hanya besi jer... So, dia nampak stabil sikit! So, ini juga dapat membantu perkembangan Husna! Alhamdulillah, sepanjang Husna menggunakan walker, belum sekali Husna jatuh! Dah walker tu berjasa kepada Husna sampai usia dia 10 bulan jer! Itu pun sebab Husna dah pandai jalan. Dah ummi juga tengok perkembangan Husna mengikut step yang betul!

Jika nak tengok pada keburukkan walker nie... banyak juga! Ramai baby jatuh dari walker kerana mungkin lantai yang tidak sama rata, terlalu laju bergerak, tidak kukuh dan juga bayi nak terkeluar dari tempat duduk walker yang terlalu kecil. Ada kajian juga mengatakan dengan mengunakan walker baby akan skip perkembangan dia! Contoh baby belum bersedia lagi untuk berjalan, tp kita dah latih baby mengunakan kaki dia! Baby juga terdedah kepada bahaya. Mana lah tahu tanpa kita sedari baby akan menarik alas meja ker... atau menyentuh benda-benda di atas rak.

Kesimpulannya...pendapat ummi lah... Pengunaan walker ni bergantung pada ibu bapa itu sendiri! Jangan biarkan anak anda merayap dengan walkernya tanpa pemantauan dan pengawasan. Jangan biarkan anak anda terlalu lama di dalam walkernya. Memadai sekitar 10 hingga 15 minit.



4 kali peluk cium untuk Husna:

KTS on October 27, 2009 at 10:27 PM said...

ibu kata walker byk membantu baby jalan cepat..
tp of course la kita kena mengawasi mereka selalu..
apa2 benda pun, klu tak diawasi mmg bhy utk baby.. :D

psstt.. husna nmpk happy je duk dlm walker tu

Liana Manjaku on October 28, 2009 at 10:11 AM said...

KTS...
Betul tu... Ibu bapa seharusnya mengawasi setiap pergerakkan baby di dalam walker!

Husna ikut mood. Ada kala dia suka ketawa! Ada kala sukar utk ketawa! hehehe

cintaKusayangMu on October 30, 2009 at 10:00 PM said...

mmg betul kak..ader kebaiakn n keburukan walker ni..as for me...mmg bgus guna walker..tp darwishes pernh jatuh skali..huhh (ssshhhh....daddy darwishes smpi skrg xtau..klu tau...matila qis)...dia terjatuh ms qis tgh bg adik mkn..qis sorg xperasan dia dh laju g tepi longkang..
alhamdulillah xde ape2..sbb seat kt bhgin kpla tu yg cecah ke tebing longkang tu..meraung la gak qis time tu..takut pe2 jd kt dia...xleh nk ingt blk..msti sedey..

Orked on November 2, 2009 at 1:22 PM said...

salam ummi husna..

hai husna..mekasih sebab husna sudi join contest auntie..

alahai! kiutnyer husna..suka tgok dier senyum..tomeii..

Wan Nur HusnaWan Nur Husna

Husna yang comel
 

ini belog ummi & husna Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez