Thursday, February 12, 2009

Lapo...Lapo...

Salam,


Hari ni nak citer buah hati ummiHusna nie... Semakin lama menjadi ummi semakin banyak benda yang kita kena belajar. Kita kena banyak membaca dan bertanya orang walau apapun...Tak boleh malu! Eh! membebel pulak! hehehe... Pelik kan? Tp itu ler lumrah seorang ibu...Kena buat sesuatu....


Nak dekat 2 minggu Husna tido tak lena. Asal pukul 2 @ 3 dia bangun merengek2...huhuhu... Nak tak nak kena ler bangun jugak! Dengan mata terpisat2 demi anak, bangun gak! Pastu pukul 5 nanti bangun lagi... huhuhu... Dah tu kalau dia tido pun tak lena. Cam ada yang tak kena jer...
Ramai gak ummi tanya, kenapa Husna cam tu... Ramai yang kata mungkin lapo... Masalahnya, HUsna yang tak nak makan. Kalau ikut apa yang ummi baca, kita tak boleh paksa anak makan! Tp, nak buat cam ne yek! Kalo Husna ok, dia akan makan. Kalo tak, dia makan dua suap pastu dia semburnya...huhuhu...Siapa ler ajo dia wat cam tu!

So, ummi ambil jalan paksa dan pelbagai kan makanan dia. Dalam 1 malam, macam2 dia makan. Kadang2 makan nasi, kentang, roti...janji dia nak makan. Rupanya ummi ni masih tak kenal Husna kot! huhuhu... Husna tak suka makan makanan yang sama aje. Kalo boleh dia nak makan macam! Pastu masa makan nak main2, jalan2 gurau2! Alai hai anak ummi.

Hasilnya! hehehe...Husna tido lena dan bangun sekali je pukul 5 pagi...Pastu tido lena lagi.... Senang hati ummi.

Moralnya kat sini:

  • Kena kenali cara anak kita dengan tepat... (ini ler nasib ibu yg bekerja)
  • Kena belajo banyak jenis masakan makanan untuk anak kita
  • Kena luang masa yang panjang untuk beri dia makan
  • kena banyak sabar
  • kena pastikan dia benar2 kenyang baru ajak dia tido...hehehe

Sekarang ni, kadang2 Husna ok. Kadang2 tak ok... Ikut mood die ler... Kadang2 makan banyak, tp malam ok ler... Cuma satau yg ummiHusna perasa, Husna cepat lapar... Memang cepat sangat! Agaknya budak nak membeso kot!

0 kali peluk cium untuk Husna:

 

ini belog ummi & husna Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez