Tuesday, March 31, 2009

::. Hutang Perlu Di Lunaskan .::

7 kali peluk cium untuk Husna

Salam....
Cam ne suspen tak tajuk nie... hehehe....
HAri nie sesi melunaskan hutang...
Hutang TAG dari Zieha mesti ummi settlekan...
MEmandangkan TAG nie simple jer... So, ummi buat dulu yer....

Soalannya : (hehehe...cam soklan pekse ler)


1) You just go to your photo folder in your computer..
2) Then go to the 6th folder of photos..
3) Then go to the 6th picture in that folder..
4) Put the picture on your blog n description of it.
5) Invite 6 friends to join the challenge.
6) Link them in your blog n let them know they have been challenged.


So... Bila dah jejalan-jalan....
Dapat ler gambo nie...

Gambar nie diambil pada tahun lepas. Umur Husna masa tu 9 bulan. KAt mana? Nie ler cuti2 MAlaysia ke Cameron Highland.... Gambar nie ummi ambil, dah tengah malam. Tengok ler mata anak dara tu! huhuhu...mengantuknya! Yg paling bestnya...Walaupun penat dan mengantuk, Husna good girl tau! Tak mengamuk pun!

So...dengan rasminya...sy nak sebarkan kepada :

MamaMAnja

KuTakSempurna

Bonda

MummyQis

Syana

KAk Chik

Ok...Enjoy with TAG yer...hehehe... Maaf ler...jika dah ada yg terkena...

Monday, March 30, 2009

::. Musim Makan2 Pulak .::

7 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Bunyi tajuk cam.... best jer kan.... Makan-makan.... Mesti terbayang makan hidangan yang sedap². Huh...Kat mata ummi pulak, terbayang Nandos.... Cam lama beno tak makan Nandos... Ummi memang giler Nandos... Entah apa ler yg sedapnya tu kan! hehehe....
Ini intro jer... Tak tau nak mulakan cam ner... Sebenarnya ummi nak citer tentang buah hati ummi nie... Husna ler... Sejak seminggu yang lalu, selera Husna bertambah².
Hari jumaat, lepas balik kerja ummi pergi Giant Kota Damansara! Beli susu Husna...hehehe...Boleh ummi terlupa nak beli! Sori yer Husna... Ummi buzy ler... So, dah penat, gi ler makan kat JM Beriani House.... Bila dah malam...yang tinggal hanya Beriani daging... Hu.... Sedihnya... Tp, kami cuba jer lah! Nie first time ummi makan di sini...Sebelum ni lalu jer... Coz, nampak cam mahal jer...hehehe.... Sekali dapat jer Beriani Daging kami...makan tak ingat dunia! Sedaaaaaap sangat! Sampai Husna pun suka makan! Ummi ada belikan Husna KFC. Dia makan sikit jer... Nasi beriani ummi dan ayah gak dia nak! Memang ummi suka ler beriani daging dia...

Ni ler budak yang suka nasi beriani tu! Gambo dia tengah makan, tak dapat nak ambil! Coz, ummi nie bukan pandai ambil gambo! Gegar jer lebih! hehehe....

Hari Ahad, ummi mulakan operasi mengubahsuai kedudukan sofa dan mengemas rumah! Dari pagi sampai ke tengahari mengemas! Adeh! Sakit ler pinggang! Alasan jer tu! hehehe...Tak le masak yer... Ummi pun beri ler cadangan kat ayah Husna.... Abang, jom makan nasi beriani kat Giant! Ummi tak larat ler nak masak! hehehe....Ayah Husna kata...Ok.... Tp, kena ler tunggu Husna bangun! Hisshh...lama giler Husna tido...Sampai dekat kol 2.30 ptg tak bangun! Perut dah berkeroncong! Ummi pun kejut ler...budak tu bangun...hehehe...sowi yer sayang!

Tp, jalan² cari makan kali nie... amat kecewa! Nasi beriani kambing dan ayam yang kami makan, tak sesedap cam beriani daging! Nasinya memang sedap! Tapi kambing dan ayam tu...cam lauk masak kenduri jer... Cuma... Masakkan kenduri katageri A ler... Faham tak agaknya! hehehe... Buat² faham udah le ye!


Baik kan anak ummi. Dok diam jer.... Ni masa belum pergi nie... Tau tak apa yang Husna buat masa nie! Sebenarnya dia dok diam tu ada makna! Dia buka stokin dia tu! hehehe... Husna nie memang tak suka pakai stokin pun! suka buka stokin dan kasut dia! hisshh..hissh....


Ini pulak, gambo budak tengah gelak sambil layan semekot

Untuk makan malam, ummi buat sup sayur campur fishcake. Ala buat simple jer! Janji ada hidangan malam! Yang penting, tak beli...hehehe... Bila Husna nampak jer ummi tengah sejukkan nasi...Dia pun sibuk nak ngendeng! Sibuk dekat² dengan ummi sambil cakap..mam..mam... Cam tau jer ummi nak bagi dia makan! Alhamdulillah...Husna makan dengan banyaknya! Ummi rasa teruja sesangat. Dalam kol 9.30++ gitu... Tetiba, Husna datang dekat ummi sambil bawa bekas biskut! Ummi ingat dia nak buat main! Ummi letak ler tepi... Tetiba dia bunyi... Er..er.. ma..ma... Sambil tunjuk2 bekas biskut yg dia beri tadi! So, ummi ingat apa ler.. Ummi tanya dia...Husna nak biskut ker... Husna jawwab..ma..ma..ma...Ummi pun buka ler tutup tupperware tu! Ambil sekeping biskut dan beri kat dia! Husna ambil..lalu dia masukkan dalam mulut! Makan sikit-sikit! Bila tengok dia makan dengan seleranya...air mata ummi cam nak meleleh! Syahdu sangat rasanya.... Agaknya dah tiba masa Husna makan pulak sekarang! Bersyukur sangat2



Husna yang melayan bluse... sambil makan biskut! Seingat ummi...sejak dia baby... ini ler kali pertama dia makan cam selera sangat! Sesungguhnya ummi hepi sangat... Ummi bersyukur sangat!

Friday, March 27, 2009

::. Super Women .::

6 kali peluk cium untuk Husna
Untuk mendapatkan kejaan ummi berberusaha...




Salam,
Tadi, waktu lunch ummi ambil kesempatan untuk beli majalah PA & MA. Ummi memang suker giler membeli majalah nie! Tp, bab nak membaca tu...huhuhuhu... Entah bila ler sempat! Sementara menunggu habis waktu rehat...sempat gak membaca sikit. Apa yg menarik perhatian ummi... "SUPER WOMEN TIP PAntas ibu berkerjaya". Wah! Dengan rasa ingin nak tahu...ummi membaca dengan perlahan... Tiba2 terdengar bunyi tapak kasut! His! Ni mesti si Alice ni! hehehe...LAdy bos ummi ler tu! Cepat2 sorokkan majalah! hehehe...Adei...Sib baik pompuan tu tak nampak! KAlo tak sibuk je nak tau... hahaha.... Tak lama Alice cakap; I malas nak kerje ler... Nak gi jalan2... Ummi apa lagi senyum kambing ler...hehehe....


Ok, balik pada tajuk.


Sebenarnya kita perempuan yang berkerjaya nie.... memang super women! Ala...puji diri sendiri ler tu.... hehehe... Bila fikir balik, boleh pula kita buat macam2 disamping beban kerja di rumah dan di tempat kerja.
Tp, bagi ummi insan yang lemah ini, perlu mencari ruang dan peluang untuk menjadi wanita super women! So... Ummi nak buat perancangan awal agar ummi boleh jadi wanita super women...


Pesanan Buat Ayah!



  • Sila beritau ummi kalo ummi malas yer...


  • Kalo ummi tertido masa nak tidokan Husna, sila ler kejut yer...


  • Sila ingatkan ummi pada kerja2 yang belum siap tau...


  • Kalo ayah rajin... Tolong ummi yer...hehehe...Ummi tau ayah rajin...

Sebagai Wanita yang berkerjaya, apa yang perlu kita buat?


Menyediakan sarapan



Sediakan sarapan yang ringkas dan senang untuk di masak! Antara menu yang boleh dibuat...NAsi goreng kosong..... PAling cepat dan ringkas!



Masakan untuk malan malam (Ummi tak suka sangat beli makanan! Lebih rela masak)



Ummi akan sediakan segala bahan2 agar dapat masak dengan cepat. Ct: bawang...ummi nak kupas awal2.
Macam ikan, daging dan sbg tu, sebelum pergi kerja pastikan dah dinyahbekukan atau letak kat bahagian sejuk jer... MAksudnya keluarkan dr bahagian beku!
Ataupun beli bahan2 basah kat TMC aje. Tp, kat TMC tak de segar sangat!



Menggosok pakaian - Ini masalah paling utama! Coz, tak larat nak gosok berjam2...huhuhu...


MAcam manapun ummi akan cuba yang terbaik!
Ummi akan menggosok untuk 1 minggu punya! Lepas tu akan simpan dalam almari bujang ummi... NAmpaknya kena cari almari 1 lagi nie... hehehe



Mengemas Rumah



Perlu ada perancangan yang betul
Lepas nie, ummi akan mengemas hari2. HArap2 Husna jangan ler sepahkan rumah yer... Dah main letak ler baik2 tau!
Sapu rumah hari2
Untuk mop lantai buat 2 kali seminggu. Akan diusahakan.
Kerja2 nie kena buat selepas Husna tido. Husna kena tido awal ye...



Mencuci pakaian.



Ini kes kritikal.... Dah tak larat nak basuh banyak2.
Ummi akan cuba basuh hari2. Dengan harapan jangan ler hari Hujan! Maklum ler...ummi duduk rumah bertingkat2...MAna ada tempat untuk menyidai!



Wa....Bila tengok cadangan nie...Ummi akan sibuk ler dari Isnin sampai Ahad! Sabtu nie...ummi nak cari, suppliment yang boleh dimakan untuk mengurangkan lenguh2 badan! Untuk penyakit "M" ummi akan cuba perbaiki diri ini! Ummi nak jadi ummi yg super women...

3 kali peluk cium untuk Husna

Salam,
Selamat pagi...Erk? Pagi ke...
Dah tengahari...nie yer ummi....hehehe
Sebelum tu, ummi nak minta maaf pada Zieha .....
Dah berkurun dia beri award nie.... Tp, ummi tak letak lagi...
Coz, rasanya sejak last week, ummi tak boleh buka blog Zieha dengan tenang. Asyid ada keluar kod...pastu, terus tak boleh buka!
Pelik gak ummi, ngapa jadi cam tu!
HArap...Zieha maafkan ummi yer... Sorry sangat2
So, dengan bangganya ummi nak serahkan award nie pada :
Mummy Qis
Pn. Syana
KAk Chik
Dan juga pada insan2 yang sudi terima award nie...
Salam sayang semua....

Thursday, March 26, 2009

::. Senangnya Dalam Hati .::

9 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Senangnya dalam hati...... hehehe.... Pernah dengo tak lirik lagu nie? Ni lirik lagu almarhum Tan Sri P.Ramli. Tak ingat lak apa tajuk lagu ni. Tp, lagu ni dimainkan dalam cite yg kawin 3 tu...hehehe....Saje nak hepi2 pagi nie....
Semalam ummi terima 1 mesej dari mama Husna kat Taska.... Mama Husna kata, Husna tak nak makan! Dia makan sikin yang amat! Pastu cirit2 pulak tu! Adoh! Pening kepala ummi petang semalam! Mana tak pening..... Selama ni, Husna tak nak makan kat rumah, tp Husna makan banyak kat Taska! So, ummi tak ler rasa risau giler-giler.... Tp, bila Husna tak nak makan kat Taska, ummi rasa cam risau sampai tak tahu nak buat apa! Sampai sakit kepala dibuatnya!
So, sementara menunggu ayah sampai, ummi beli ler sikit sayur2 untuk buat sayur campo. MAna ler tahu, Husna nak makan! Sebenarnya ummi pun tak sabar sangat nak balik, nak try masak sayur campur nie untuk Husna! Coz, hati ummi amat berharap Husna boleh makan! Walaupun dah banyak kali ummi masakkan untuk Husna dan akhirnya terbuang bergitu ajer... Tp, ummi masak juga! Demi sayang kat anak kata kan....
Sampai je rumah, nak dekat 7.30 cam tu..... Ummi potong2 sayur, campak2 jadi ler sayur campur. Masak nasi dan goreng telur sambal..... Siap masak.... Lepas solat Marghrib, ummi pun mula ler aktiviti memberi makan kat Husna... Suapan pertama dia makan dengan lajunya... Siap kejar ummi lagi! Huis! Hati ummi masih tak nak beri harapan! sampai suapan yang ke-5 still makan lagi! Tak de korek2 mulut dia! Hati ummi berbunga-bunga! Sampai ler habis. So, ummi tambah lagi nasi dan kuah! Suap lagi! Anak ummi makan dengan laponya.... Alhamdulillah...Banyak Husna makan semalam! Sambil makan, ayah kata....Wa...Husna good girl ler... Good girl tepuk tangan...Husna pun tepuk tangan! huhuhu.... Touching hati ummi bila Husna makan banyak!
Itu ler al kisahnya.... Senangnya Dalam Hati..... Bila.... JAngan ingat lain yer... hehehe
Di Edit pada 27/3/09
Di sebabkan ada yang bertanya...pasal resepi sayur campur tu... maka ummi pun dengan rajinnya menaip di sini...hehehe...PAda hal bukannya pandai masak pun!
Ok...LAyannnnn..........
Sayur Campur ummi
Sebiji BAwang putih, bawang merah dan sedikit halia - tumbuk halus. (Husna tak suka kalo termakan benda2 nie) Hilang selera dia nanti :)
Sedikit minyak
Sedikit garam
Sedikit kuib ayam
Sedikit tepung jagung
Brokoli - ikut suka hati
cendawa - ikut suka hati
kentang - nie ummi yg suka
Baby jagung - ikut suka hati
Jika nak letak sayur2 lain pun kira ok ler.... Janji boleh makan...lalalala....
PAnaskan minyak.
Goreng dulu kentang agar cepat masak...hehehehe.... Bila kentang dah masak....
MAsukkan bawang merah, bawang putih dan halia yang sudah ditumbuk.
MAsukkan sayur-sayur
Bila sayur dah mula layu, masukkan garam dan kiub ayam.
sementara menunggu sayur masak, campurkan tepung jagung dengan sedikit air....
Bila sayur dah masak masukkan tepung jagung yang telah dicampur dengan air tadi.
Untuk kepekatan kuah, ikut selera masing2... Nak pekat atau nak cair....
*** ok...Ini sahaja resepi ummi untuk sayur campur.... Jika nak sedap lagi campur minyak bijan...ermmmmm...PAsti sedap... hehehe
Selamat mencuba yer....******

Wednesday, March 25, 2009

::. Suka Meneroka .::

4 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Hari nie ummi nak membebel... Tp, bebelan ummi kali nie, insyaAllah beri makna dan pengetahuan pada ibu2 yg ada anak umur 1 - 3 tahun... Harap2 dapat ler membantu yer...
Sebenarnya, anak2 yg berusia 1 - 3 tahun nie:
  • Mereka mempunyai aktiviti yg luar biasa. Mereka suka meneroka apa2 sahaja yg menarik perhatian mereka.
  • mereka baru belajar mengenal diri mereka dan mempelajari kemahiran kendiri mereka sendiri!
  • mereka akan sentiasa ingin mengetahui, mencuba dan merasa apa sahaja yang mereka nampak.
  • Jika mereka sudah boleh bercakap, tentu pelbagai soalan yang akan diutarakan kepada ibubapa dan orang sekeliling mereka!
  • Mereka sudah pandai buat perangai, seperti memilih bila pakai baju, meragam bila nak tido, perasaan irihati, lapar, letih dan sakit.
  • Boleh meniru aktiviti atau gelagat orang dewasa.

Apa yang perlu kita buat bila anak kita tergolong dalam usia ini?

  • Memberi perhatian dan kasih sayang yang sewajarnya pada anak kita. Jangan jadi seperti anakku sazali uder ler yer kawan... hehehe
  • Mengawasi aktiviti anak kita. Kerana waktu umur sebegini, anak kita seperti span yn menyerap apa sahaja maklumat yang mereka perolehi.
  • Merangsang perkembangan intelek anak2 dengan kerapkan membaca bersama-sama.
  • Perlu membentuk rutin harian bersama anak-anak terutama buat ibu bapa yang bekerja. Ini bertujuan untuk mengeratkan perhubungan antara ibu bapa dan anak-anak.

Tips untuk ibu bapa melayani anak setahun hingga tiga tahun:

  • Ibu bapa perlu memastikan persekitaran rumah yang baik. (Ini tidak bermaksud kena sediakan banglow 5 tingkat) Tp, keadaan yang selesa untuk sekeluarga bagi perkembangan anak2.
  • Elakkan perlakuan yang kasar. Ini akan ditiru oleh anak2. Ini termasuklah bahasa dan perbuatan
  • Ibu bapa perlu mengelakkan bergaduh depan anak2. Kerana anak2 seusia ini merakam apa sahaja yang dia lihat
  • Ibu bapa perlu akui anak adalah unik dan memang wujud perbezaan antara jantina
  • Jangan PILIH KASIH

Peringatan kepada ibu bapa di luar sana :

Masa yang berlalu tidak akan berpatah balik! Mungkin kita akan terlepas sesuatu yang amat berharga jika kita mencari ruang dan masa untuk anak2.

rujukkan : Berita Harian & RAtu HAti

Tuesday, March 24, 2009

::. Husna Bila Dah Setahun .::

3 kali peluk cium untuk Husna
Salam....
Masa ummi menulis kat sini, biasa ler... ummi tengah tak de mood nak kerja! Hari nie pagi2 lagi Bangladesh tu dah buat hal! His....Nasib baik ler ummi ni bulan jutawan, kalo jutawan....ummi dah hanto balik dia orang nie! BO**H Tahap gaban ler dia orang nie! Sombong macam pandai jer.... Ceh!


Ok, kita balik pasal cerita asal...hehehe...Boleh dipanggil cerita ke? Boleh kot! Birthday Husna dah pun berlalu. Alhamdulillah, dah beso anak ummi... Tp, ummi agak terkilan coz tak de sambutan waima kenduri doa selamat untuk Husna! Semuanya kacau bilau... Semuanya tak berjalan dengan lancar seperti yg ummi cadangkan. Tp, apapun bersyukur ummi coz anak ummi dah besar... Masa berlalu dengan cepatnya...


Dah genab setahun nie.... Husna :
  • Dah jalan dengan lajunya.... Cam nak berlari pun ada
  • Semakin manja...Ya Allah...Bila nangis...ummi dia cari! Ayah suka nyakat dia, pastu dia nangis2 ala-ala kena dera...Dan cari ummi dia! huhuhu.
  • Tengah malam suka nangis2 pastu tido kat pangku ummi!
  • Dah semakin nak tahu orang buat apa! Kalo ummi memasak tu, dia nak berdokong! Coz, nak tengok apa yg ummi buat! Suka sangat tengok mesin basuh tengah membasuh! huhuhu...Jenuh ler ummi berdiri nak bagi dia tengok!
  • Makan? Alhamdulillah...Husna dah nak makan. Walaupun dalam kuantiti yang amat sedikit (dalam 10 - 15 suap) tp, ummi tetap gembira sangat!
  • Minum? Hehehehe...Husna suka air soya dan vitagen. Air masak pun suka juga. Sampai nangis2 bila tak dapat minum. hehehe...
  • Dah kurang minum susu! Kalau dulu 6 - 8 oz dia boleh habis. Sekarang buat 8 oz dia minum 4 oz jer...
  • Dah faham kalau orang marah dia. Cakap kuat sikit pun dah nangis! Gembeng Husna nie!
  • Husna pandai bawa diri... Main sorang2 tak kacau ummi dan ayah..
  • Dah pandai turun katil sendiri! Ummi takut gak, kalo dia tersalah pijak!
  • Gigi Husna masih 2 batang! Tp, ada gak ler dah nampak putih2 kat gusi Husna... Mungkin sebulan dua lagi tumbuh ler...
  • Dah pandai bebel-bebel...babababa...mamamama.... Ummi tengok dia kalo nak makan ke, nak susu ke...dia bunyi mamamama...
  • Dah pandai panggil ayah... Tp, hanya bunyi...yah....huhuhu...Bila ler Husna nak panggil ummi...
  • Saiz kasut.... Saiz 4 yer kawan2...hehehehe....
  • Sangat ler suka kat kucing. Pantang nampak kucing, dia akan menjerit dan suka tarik telinga kucing....

Ini ler gambo kek Husna masa di Johor.... Tak jadi nak suruh Husna potong kek coz, Husna tak sihat menjelang birthday dia yg pertama! 18/03/09 tu Husna tak boleh makan atau minum! Bila dia makan atau minum dia muntah balik! Samapai ummi dia beli susu lain! Tak ok jugak! Masa nak suruh dia potong kek tu, memang dia tengah angin giler...Menangis menjerit2. So, tak dapat ambil gambar... InsyaAllah, nanti kita buat lagi yer...sayang....




Ini pulak, gambar Husna yg baru. Cuba teka, apa perbezaan pada muka Husna sekarang.... Hehehehe... Hari Ahad lepas, ummi operasi rambut Husna. Ummi ambil idea dari Syerah mengunting rambut baby Lana. Ternyata berhasil gak akhirnya. Ummi kena potong rambut depan Husna nie, coz panjang sampai menutup mata... Bila dah potong, baru ler nampak comel sangat...hehehe.... Pada Syerah, ummi ucapkan tq banyak2 yer... Gambo masa gunting rambut tak de le ummi ambil! huhuhu... Coz, yg penting dapat potong rambut Husna....

so...sampai di sini dulu yer....Sambung lain masa...

Friday, March 20, 2009

::. Gelagat Husna Dalam Bas .::

6 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Selesai sudah birthday Husna.... Ummi nak ucapkan terima kasih pada yg wish... Tp, birthday Husna tak dapat ummi sambut seperti yg ummi nak. Coz, ummi balik ke Johor. Abah ummi sakit. Sedihnya... Tp, tak per lah... Nanti ummi dan ayah sambut birthday Husna yer...
Semasa balik ke Johor, Ummi, ayah dan Husna hanya naik bas. Sebelum naik bas, Husna sempat buat kek! Adoi! Dah le toilet dia tak de tempat salin baby. Ummi masih teragak2 nak cuci Husna kat dalam toilet awam nie. Coz, rasa geli kat toilet awam nie...hehehe...
Ini kali pertama Husna naik bas. Mungkin Husna rasa pelik sikit ler...masa mula2 naik bas nie... Bas bergerak dari Hentian Putra yg kat PWTC tu kol 9.30pg... Dalam 15 minit pertama Husna dok diam jer... Pastu minta susu dan zzzzzz.... Lena sungguh Husna tido... Dari KL sampai nak dekat dengan hentian Machap! Dalam 2 jam ++ ler gitu... Bila dah bangun jer... dia punya ler aktif, jap nak dekat ayah, jap nak dekat ummi...yg paling best tu...ada ke dia nak jalan2 dalam bas! huhuhu... Sib baik ler ada mak cik tu yg rajin menegur Husna... Dapat ler dia diam sikit!

Husna suka benar tengok pandangan luar. Agaknya luas mata dia memandang! Bila Husna tengok luar tu, cam merenung jer...hehehe....
Tengok tu bila Husna jeling orang! Amboi...tajam sungguh jelingan mu itu Husna...

Nampak tak biskut yg Husna makan tu! Husna suker giler biskut tu! Bukannya dia makan pun! Kalo makan, sikit sangat. Tp, dia suka biskut tu untuk gosok gusi dia! Husna...mahal ooo...biskut tu! 12 batang RM 10.00 tau sayang... Tp, ummi tak kisah. Apa yg anak ummi suka, ummi beli kan...

Ni, Husna dengan ayah. Masa dalam bas Husna memang tak duduk diam! Aktif seperti biasa! Gi jalan ke kerusi depan, ke kerusi belakang! Dia buat bas tu macam rumah dia jer... Kita nie bimbang dia jatuh! Maklum ler...lebuhraya kita nie bukannya rata sangat!


Dalam pukul 11.30++ gitu, kami sampai ke Hentian Machap! Ummi dengan ayah memang lapor giler! Pagi tadi tak sempat sarapan! Hanya minum dan makan sekeping roti jer... So, menu kami...Ayah makan nasi goreng ayam dan ummi makan soto! Husna kongsi dengan ummi! Tp, banyak mana ler Husna tu makan! huhuhu....
Kol 12 kami bergerak untuk sambung perjalanan kami yg lebih kurang 3 jam lagi...huhuhu...Jauhnya lagi... Tetiba 1 kejadian yg memang memeranjatkan ummi. Kepala Husna terantuk kat dinding bas! Masa tu Husna nak tido...Konon nak mengamuk ler... Tetiba jer...DANG!!! Dan di iringi dengan jeritan Husna...Sekuat-kuatnya dia menjerit!..... Dapat ler tanda biru kat kepala Husna! Lepas tu...terus dia tido sampai ler Kota Tinggi... Rasanya dekat Air Tawar Lima ker...dia bangun... Dan kembali aktif... Nak jalan-jalan. Alahai Husna nie bukan rumah yer sayang!
Ini Gambo budak baru lepas menangis sbb terantuk tu! Biru gak ler dahi dia! First time dia jatuh dan biru kepala! Husna...Husna...



Tido sambil buka mulot! hehehe....
Kami sampai di kampung kol 3.30 ptg. 6 Jam perjalanan rasa sunggu bermakna sangat! Rasa hepi coz Husna xle banyak ragam. Walaupun dapat darjah mahkota kat dahi...hehehe....

Wednesday, March 18, 2009

.:: Heppy Birthday To Wan Nur Husna ::.

14 kali peluk cium untuk Husna

Salam,
Pagi nie.... Ummi nak ucapkan selamat hari lagi anak ummi...
Sebenarnya ummi terharu dan nak menagis nie....
Terharu sangat2 dengan kelahiran baby ummi nie....


Nama : Wan Nur Husna
Tarikh lahir : 18 Mac 2008
Waktu : 19.07 p.m
Tempat : Pusat Rawatan Islam Al-Zahrah, Bangi Selangor
Nama Doktor : Dr. Noraini (Pakar O&G)


Ummi dan ayah doakan hanya yang terbaik untuk Husna... Nama Husna yang membaya pengertian yg terlalu besar tu.... ummi dn ayah harap ianya menjadi kenyataan... InsyaAllah....

Anak ummi yang dah besar nie.... Ummi harap, Husna jadi yg terbaik dari yg terbaik... Solehah, pandai, rajin dan boleh membimbing.... InsyaAllah....



Ini gambar Husna yang pertama.... Gambar nie... Ummi ambil dari handphone adik ummi... Mungkin masa tu tengah buzy sampai tak sempat nak ambil gambar guna kamera. Pada hal ummi dan ayah ada bawa kamera tu!

Ini hari ke-2 Husna di lahirkan.... Bila ingat kembali rupa Husna masa baru lahir dan sekarang.... BAnyak bezanya... Coz, masa lahir Husna macam anak jepon! Ayah kata...tu ler ummi...suka sangat tengok cerita Oshin.... Ummi memang peminat cerita Oshin... Suka pada kegigihan Oshin yg ingin memajukan diri dan keluarga.

Tuesday, March 17, 2009

.:: 17 Mac 2008 ::.

0 kali peluk cium untuk Husna
Salam.....
Sewaktu, kawan2 baca blog ummi nie...ummi dalam perjalanan balik ke Johor. Kali ni, ummi, ayah dan Husna balik hanya naik bas... Buka apa, nak beri Husna rasa cam ne naik bas... Lagi kalo drive tentu ayah penat. Dah ler..ummi tak pandai drive... So, nak jimatkan tenaga, kami balik naik bas.... Nanti ummi cerita pengalaman pertama Husna di dalam bas....
Sebenarnya, hari ni ummi nak cerita aktiviti ummi pada 17 mac 2008. Dengan perut yg memboyot tu... rumah pun ummi kemas ala kadar jer.... Ummi habis kan masa seharian dengan menonton tv, membaca dan zzzzzzzz.... Apa lagi kalo tak tido kan...hehehehe.....
Barang2 anak ummi semuanya sudah siap awal2 lagi... Semua baju dah basuh...dan simpan baik2... Sambil baring2 nie...Ummi belek2 buku nak cari nama baby.... Untuk pengetahuan semua.... ummi dan ayah belum lagi tau apa nama baby.... Entah ler... tak tau ngapa ummi dan ayah tak siap kan awal2 lagi.... Cam org dulu lak kan... Tp, ayah pernah beri cadangan kat ummi beri nama baby Damia Ulfa. Kadang2 ummi panggil gak baby Damia.... Sampai ler ke malam... RAsa nya nak dekat 20 nama yg ummi catatkan untuk buat pilihan.... Nama HUsna tak de dalam senarai pun.....
Lepas makan malam, sekali lagi ummi dan ayah berbincang tentang nama baby... Sampai sebut nama2 yg kami rasa sesuai...ayah tanya baby... TAk de respon ler... Baby memang sejak dua menjak nie terlebih aktiv... huhuhu... Sampai nak nagis ummi dibuatnya.... Yg paling ummi jeles, Bila baby dah mengeliat ker...menendang ker...bila ayah kata, jangan kuat2 sangat... sian ummi... Terus dia pelan sikit.... Husna memang dengor kata ayah sejak dalam perut.... PAsal nama tadi, Bila ayah tanya...baby... baby nak nama HUSna? Baby terus gerakkan tangan cam mengeliat...dan cam suka sangat kat nama tu... Bila dia mengeliat tu...ummi rasa sakit sangat...Adoi...ummi cakap... Sakit ler sayang...huhuhu.... So, sejak tu... Ayah panggil baby Husna....

Monday, March 16, 2009

.:: 2 hari jer ::.

4 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Maaf yer semua... Ini adalah entry ummi yg ke-3 untuk hari nie...
Sebenarnya, hari nie...ummi langsung tak de hati nak kerja...
Macam2 yg ummi fikirkan...
Lagi satu ummi risau kan abah ummi merangkap Tok kepada Husna...
Abah ummi tak sihat.... Susah nak cerita kat sini...
Coz, ada orang tak percaya benda2 yg tak nampak nie...
Tak per lah... Siapa yg tahu tu...faham2 jer ler... hehehe....
Tu yg ummi terajin sangat buat sampai 3x topik tu....
Gambar nie ummi ambil masa 14/03/09. Ummi bawa Husna gi Ikea, ingat nak beli kan Husna kerusi makan tu... Ala...yg RM 60 jer tu.... Coz, sian Husna, kalo ummi dan ayah makan dia pun nak duduk sekali... Mana ler sampai... Nampak kepala jer... So, terpaksa ler ummi pangku dia! Tp, Husna berat tau...hehehe... Maaf yer Husna... Husna dah 10.46 kg sekarang!
Tengok ler tu, hepi dia berposing... Dia jalan2 buat cam kat rumah dia jer... huhuhu... Ummi risau kalo orang langgar dia jer... Maklum ler, dia baru lagi dalam skill berjalan nie kan....
Ni pulak, rasanya last week ummi ambil... huhuhu.... Sekarang nie...Sikit jer nangis...sikit jer nangis... Itu ler anak ummi... Dia nak apa yg dia mahu mesti dapat... Kalo tak, nangis dan merajuk....huhuhu.... Waktu dia nangis nie...sebenarnya Husna takut kena tinggal. Dia tengok ayah dan ummi dah siap. Tp, tak de sorang pun ajak dia keluar...hehehe.....
Ha...tu dah semakin kuat tangisnya.... huhuhu... Alahai anak ummi... Nak suruh orang dokong ler tu....

Ini ler gambar terbaru Husna pagi tadi.... Sila abaikan rumah ummi yg bersepah tu... Biasa ler, bila pagi jer...sibuk dengan beg sekolah Husna, beg ummi dan beg ayah.... Husna pula, memang suka main bakul... Tu ler cara nak suruh dia leka dan biar ummi dan ayah bersiap untuk gi kerja. Kalo tak nak dokong atau asyik mencium kaki ummi dan ayah (pada hal takut kena tinggal) hahahahaha....

Lagi 2 hari birthday Husna yg pertama.... Husna, ummi minta maaf yer... Tahun nie tak de birthday party. Sebenarnya ummi ada buat rancangan untuk sambut kita bertiga jer... Tp, bila ummi dapat tau abah tok sakit, dan sakit yg tak di minta tp di hadiahkan oleh manusia yg bertuhankan Iblis, ummi jadi tak tentu hala. InsyaAllah, esok kita balik Johor yer...

Pada 16/03/08 - Tahun lepas tarikh nie jatuh hari Ahad. Ummi dengan ayah tak gi mana2. Masa tu ummi dah tak kerja dah. Doktor beri ummi MC 2 minggu. Lepas makan lunch, ummi teringin sesangat makan rojak kat Taman Amcorp Mall... Ummi suka sangat rojak buah kat situ... Sedap ler bagi ummi...Lagi pun banyak. Tp, di sebabkan ummi dan ayah malas nak keluar...so...terpendam jer lah...hasrat ummi itu....

Masa tu juga, ummi memang dah tak larat nak jalan. Maklum ler... Husna chubby sangat. Masa 15/03/08 tu, Dr. Noraini cek berat Husna 3.3kg.... hehehehe... Dia punya andaian dalam 3.5 kg jer...

Bila ummi kenang balik, rasa cam tak caya jer... Segalanya cepat berlalu.... Husna anak ummi yang baik sangat... Semoga jadi anak yg solehah, bijak, rajin, dan dapat menjadi tauladan pada bakal adik2 Husna nanti... InsyaAllah, jika ada rezeki.... hehehe :D

.:: Award ::.

0 kali peluk cium untuk Husna

Salam,

Hehehehehe.... Puan Noy sayang.... Tq sesangat yer.....

Saya sangat hepi dengan Awards yg u beri tu....

Harapnya perkenalan kita yg baru nie... akan berkekalan yer...

Hepi kawan dengan u dan semua kawan2 blogger yg lain....

Tq juga pada kawan-kawan coz beri sokongan pada ummi... Walaupun ummi jangan update blog ummi nie... Sori sangat2 ler...coz, kadang2 ummi tak cukup masa nak update...Apa pun tq a lot....

::. Menjawab Hutang .::

3 kali peluk cium untuk Husna
Salam....

Pertamanya ummi mintaaaa maaf yg sangat pada Syana... Coz, membuat pekasam kat TAG yg dia beri nie... hehehe.... Sori yer Syana...kimm memang buzy sikit ler.... Walau cam ne pun, akhirnya ummi berjaya membuat Tag nie... Syana, kimm harap Syana hepi yer...hehehe
show your bag
Ni murah jer ummi beli. Beli masa JCard Day kat Mid Valley.... Berebut2 dengan orang lain. Sib baik ummi nie dalam katogeri kecil...So, masuk kan tangan terus capai mana2 dan bawa lari...hehehe

mention what is in your bag

Ini ler barang2 yg ada dalam beg ummi.

Syana...tu purse yg beli dengan ko tu! Giler best...Sib baik ummi dengar kata SYana suruh beli yg warna hitam... Kalo ikut hati ummi, suka yg warna putih....Selain dr purse, ada Handfone, thumbdrive, cardreader, pen, vicks, onedroperfume sampai 2, pelembab bibir 2, kunci rumah dan office serta getah rambut Husna. Ada yg ummi xambil gambo dia coz, malu.... Buku nota, pad dan pampers Husna hehehe.... Sekian sahaja buat masa ini...


choose 5 friends to do this!

  • Ummi Mujahid
  • Baby Ibu
  • Noy
  • Zieha
  • Atie

Pada kawan-kawan ummi nie...sila jawab yer.... fuhhhhhh.....Selesai sudah.... Pada Rasmona... tunggu yer... Nanti senang ummi jawab TAG tu yer... hehehe.....

Friday, March 13, 2009

::. Award .::

0 kali peluk cium untuk Husna
Salam,

Ummi dapat award lagi.... Suka beno ummi.... Thank a lot pada kawan2 blog ummi....

Award dari Noy... dan juga dari Zieha
Tersama pulak award Noy dan Zieha....
Ummi suker yg ter amat sangat yer....



Update : 13/03/09 ; 17:50pm

Thursday, March 12, 2009

.:: 6 Hari Lagi ::.

3 kali peluk cium untuk Husna
Salam semua,

Sebelum mulakan citer...ummi minta maaf lah yer...Entry ummi banyak yang tak de gambo...huhuhu.... Sejak dua menjak nie... Sangggggattttt penat.... Teringin gak nak cari apa2 suplliment yg boleh membantu menghilangkan keletihan yg teramat sangat nie.... Tp, masih belum jumpa yg sesuai ler.... Ok ler...kembali ke cerita asal...Apa lagi...kalo tak Cik Wan Nur Husna kesayangan ummi dan ayah!

Hari nie.... hanya tinggal 6 hari aje lagi untuk genab usia Husna 1 tahun. Pada ketika ini, ummi adalah orang yang paling bahagia. Coz, hidup ini dah lengkap dengan kehadiran ayah dan Husna dalam hidup ummi. Kelahiran Husna hadiah yang paling bermakna dalam hidup ummi.

Sekarang ni, bila gi sekolah...hehehe... Pelik yer... Memang ummi panggil Taska Husna tu sekolah... Hari2 ummi cakap dengan Husna...Hari Husna gi sekolah tau....Sambung balik, Husna gi sekolah dah berjalan. Kalo dulu ummi dukung! Tp, sekarang ummi suruh dia jalan. Agar kuat kaki dia... Suka benar dia bila dapat bebas. Sementara tunggu lif tu..siap berlari2 dan ketawa2 lagi... Seronok betul tengok Husna bermain sekarang.
Husna sekarang dah makin suka merajuk! Tp, merajuk dia bukan lama...Kejap jer... Ada tu 1 malam, ummi dan ayah dengki Husna tengah dia main2 kat tv, ayah matikan tv guna remote. Husna cam terkejut gak! Pastu ummi kata..ayuh Husna ummi tak tau...Apa yg Husna buat! Dua tiga kali lah, ummi dan ayah cakap cam tu. Lepas tu ayah buka tv semula! Bila Husna tengok tv dah terbuka...kemain bising mulut Husna. Macam marah ummi balik! Agaknya dia cakap...Boleh buka ler...Tak rosak pun! hehehe....
Bab makan, ummi masih kalah. Tak tau ler..Husna nie ngape. Kat rumah dia memang tak nak makan. Kalo ummi cuti tu, masak macam2 untuk dia. Dah jadi macam kelas masakkan ummi kata! Tp, dia makan sikit jer... Kat sekolah, mama Husna kata, Husna makan banyak! Ummi tanya ler Husna makan apa kat sekolah. Mama Husna kata, Husna dah makan kari ayam, chese kek, roti telur dan macam2 makanan org dewasa! huhuhuhu...Beso betol selera anak ummi! So, ummi pun masak ler kari...tp...sedihnya...HUsna tak berminat pun... Makan ada ler 4 @ 5 suap! Alahai anak ummi!
Malam Husna suka mengigau! Bangun tengah2 malam...menangis kuat...Puas pujuk tak mau juga! Beri susu tak nak, dukung tak nak, letak tank nak...semuanya tak nak! huhuhu...Sedihnya... Tp, ummi kena sabar, mungkin Husna terlalu lasak masa siang hari...itu yg asyik mengigau tu kot!
Cukup sampai di sini dulu yer... Nanti ummi update lagi...

Friday, March 6, 2009

:: Tag Dr Noy ::

5 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Mesti korang kata, banyak nya tag ummi kan? huhuhu... Sejak dua menjak nie... ummi kena Tag jer... Tp, best gak tau! Cuma pada sesiapa yang beri Tag tu, sori yer lambat sikit. Coz, kadang2 masa tak cukup ler...hehehe....
So, pada Noy tq sangat bagi tag yg giler best nie... Suker sangat... Maklum ler untuk mengembalikan kenangan lama... hehehe....
Jom enjoy sambil jawab Tag.....
1. When was your engagement? 5/8/2006
2. When is your marriage anniversary? 3/6/2007
3. How long have you known your spouse? 9 years
4. How long did you date before you got engaged? 5 years
5. Where did you meet your spouse? hehehe...Kolej Za'aba, Universiti Malaya
6. What is your spouse’s full name? Wan Muhammad Idzuan B Mustapha Albaakari
7. Do you have any children? yes
8. How many? 1
9. Do you have any pets? No, coz ada baby...
10. Do you own or rent? Sewa
11. Do you live in the country, city/town? City
12. What is your favorite activity you do together? Window shopping, travel, surfing internet, makan2
13. Do you have a favorite vacation spot? BAli, Medan dan Lankawi
14. How many siblings do you have including in-laws? 7
15. What mosque do you attend? Masjid Saidina Abu BAkar
16. Is this the mosque you got marrried in? No... Saya nikah di rumah di Johor...
17. What town is your current address? Bandar Damansara
18. Do you work or stay home? working
19. Where did you go for your honeymoon? Cameron Highland
20. Leave a piece of marriage advice: Wir haben nur ein Herz
So, ummi nak serahkan TAG nie kepada ummi Mujahid

Wednesday, March 4, 2009

:: 2 Minggu Lagi ::

6 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Sewaktu ummi mengarang teks nie, hanya ummi sorang je yang masih berjaga. Ayah tak sihat. Dah 3 hari kena demam campak. Sian dengan ayah. Husna pulak, sejak dapat kaki nie... balik dari taska jer... penat memanjang. Kalo boleh balik je, nak tido!

Hari ni 4/3/2009. Bermakna ada lagi 2 minggu Husna akan genab 1 tahun... Hati ummi berdetik dengan lajunya bila mengingatkan akan saat2 18/3/09 nanti... Entah ler... Ummi tak sabar sangat. Banyak perkembangan Husna yang ummi dapat lihat sekarang nie...

Perkembangan Husna pada umur 11 bulan 2 minggu
  • Husna dah berjalan dengan lajunya. Dah tak nak merangkak dah...hehehe....
  • Sekarang Husna dah faham erti kena tinggal. Kalau orang2 dah siap2 dia pun cepat2 peluk kaki ummi atau ayah tanda dia pun nak ikut.
  • Makan pulak, Husna dah makan apa sahaja. Husna suka sangat makan kari. Tp, ummi belum pernah beri atau masak kari untuk Husna.
  • Dah minum susu untuk budak 1 tahun...hehehe....
  • Mulut HUsna riuh. Suka berbual2 terutama dengan ayah dia. Ummi buzy...hehehe... Tp, malam tido dengan ummi...
  • Husna dah tak tido dalam buai...
  • Husna dah tahu merajuk.

Pada 4/3/08 dulu, ummi tengah berulang alik ke Az-Zahrah, coz Husna dah menyusuk ataupun dah turun ke bawah sangat dan menyebabkan ummi tak boleh jalan. Doktor pakar yang merawat ummi tu namanya Dr. Noraini.. First time ummi datang check up masa tak boleh jalan, Dr. Noraini kata dia beri peluang seminggu. Kalo tak boleh jalan juga dia akan induce...huhuhu...berdebar-debar ummi masa tu! Bila nak dekat dengan tarikh yg doktor beri tu, ummi masih tak boleh jalan. So, ummi dah ayah cari tukang urut... Alhamdulillah, sekali urut jer...ummi boleh jalan, walaupun agak sukar. Masa gi check up dia kata, kita tengok seminggu lagi... Alhamdulillah... Ummi dapat MC 2 minggu.... hehehe....


Ummi ingat seminggu sebelum Husna lahir, ummi dan ayah serta tok dan tok wan Husna gi rehat2 kat PD. Satu kejadian yang tak diingini telah jadi.... Ummi jatuh di dalam bilik air! Bukannya rendah tau! Tinggi gak! Jatuh terduduk dalam bilik air... Takut gak ummi. Tp, tu ler...dah ditakdirkan Husna bukan lahir di PD. So, ummi tak apa2 bila dah jatuh tu! Petang tu siap mandi laut lagi...hehehe....


Bila ingat kembali saat2 ini, ummi boleh senyum sorang2...hehehe....

Ok, nanti ummi sambung lagi yer... Dah malam ler...Nak tido. Ngantuknya....

:: Aktiviti Hujung Minggu ::

2 kali peluk cium untuk Husna
Salam,

Sebenarnya sy nak tulis nie sejak dari hari Ahad lagi. Tp, masa sentiasa mencemburui saya. Buzy sesangat sampai, tak tau nak buat yg mana 1. Kadang2 bila dah bosan, meh layan tenen. Pada hal di belakang ummi nie ada cctv! huhuhu... Sib baik cctv kat belakang ni yg jenis boleh pusing 180 darja jer... Kalo yg kat depan ummi tu...alamat ler...coz, boleh pusing 360 darjah...hahahaha....


Ini gambar yg paling ummi suka.... Sukaaaaaaaaaa...sangat.



Ini cerita Husna pada minggu lepas. Husna hepi aje minggu nie... Hari Sabtu, ummi dan ayah bawa Husna gi jalan2. Kami pergi, Carfour Tropicana. Saje jalan2 dan beli barang dapur sekali.... Kami juga pergi taman.... Meh kita tengok aksi Husna di Taman....



Suker nya dia.... Rasa cam nak cubit jer pipi tu!


Ummi, ayah dan Husna pergi Taman Tasik Jaya jer... Ala sebelah Amcorp Mall tu....Lama tol ummi tak gi situ. Rasanya last sekali masa mengandungkan Husna ke, atau masa bertunang. Masa belum kawin rajin gi situ... Rojak buah dia sedap... Boleh ler...Murah pun murah! Sampai ummi mengidam nak makan rojak buah dia sehari sebelum Husna lahir... Tak sempat makan pun...huhuhu....




Husna cam terkejut jer.... Ngapa tu sayang......





Suka beno Husna bila dapat main bende nie! Tersengeh2 puas dia!


Sebenarnya, ayah dengan ummi dah lama teringin nak bawa Husna main2 kat taman. Maklum ler...rumah kita rumah burung merpati...Tak de lama, so sian Husna...berkurung ajer....Tp, selalunya bila nak bawa jer...mesti ada halangan. Hujan ler....Biasanya hujan.... Nie pun, Husna dapat main kejap jer...Coz, hujan...huhuhu....



Ini gambar kat Tropicana

Sunday, March 1, 2009

Tag Dari Zieha

0 kali peluk cium untuk Husna
Salam,
Pembukaan bulan March ni, sy mulakan hutang Tang yang tak siap2
Memang sejak anak dara tu dah pandai jalan, huhuhu
Semakin penat ummi dia!
Alhamdulillah akhirnya siap juga....
Tq yer zieha bagi peluang saya membuat TAG nie...


What is the relationship of you and him?
Beloved hubby and ayah untuk Husna

Your 5 impressions towards him...
Sangat Baik
Sangat pemalu
sangat Penyanyang
Lebih sabar
sangat ambil berat

The most memorable things he had done for you...
Everything

The most memorable things he have said to you?
Kecil tapak tangan padang bola ku tadahkan... Psssss...Hanya dia dan ku sahaja yang faham...hehehe

If he becomes your enemy, you will
I'm very sure...Never...never..never...

If he becomes your enemy,
InsyaAllah, sy akan fikir yg elok jer..

the reasonThe most desirable thing to do on him is
Isteri yang solehah, hanya dia yang paling ku cinta dan ummi yang the best in the world...

How do you think the people around you will feel about you
Pendiam

The character of you for yourself is
suka merajuk, garang, baik hati

The character you hate of yourself is
Tak sabar

The most ideal person that you want to be is
Aku tetap aku

Send this tag to:
Dan kepada pelawat yang sudi nak jawab....
 

ini belog ummi & husna Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez