Thursday, March 26, 2009

::. Senangnya Dalam Hati .::

Salam,
Senangnya dalam hati...... hehehe.... Pernah dengo tak lirik lagu nie? Ni lirik lagu almarhum Tan Sri P.Ramli. Tak ingat lak apa tajuk lagu ni. Tp, lagu ni dimainkan dalam cite yg kawin 3 tu...hehehe....Saje nak hepi2 pagi nie....
Semalam ummi terima 1 mesej dari mama Husna kat Taska.... Mama Husna kata, Husna tak nak makan! Dia makan sikin yang amat! Pastu cirit2 pulak tu! Adoh! Pening kepala ummi petang semalam! Mana tak pening..... Selama ni, Husna tak nak makan kat rumah, tp Husna makan banyak kat Taska! So, ummi tak ler rasa risau giler-giler.... Tp, bila Husna tak nak makan kat Taska, ummi rasa cam risau sampai tak tahu nak buat apa! Sampai sakit kepala dibuatnya!
So, sementara menunggu ayah sampai, ummi beli ler sikit sayur2 untuk buat sayur campo. MAna ler tahu, Husna nak makan! Sebenarnya ummi pun tak sabar sangat nak balik, nak try masak sayur campur nie untuk Husna! Coz, hati ummi amat berharap Husna boleh makan! Walaupun dah banyak kali ummi masakkan untuk Husna dan akhirnya terbuang bergitu ajer... Tp, ummi masak juga! Demi sayang kat anak kata kan....
Sampai je rumah, nak dekat 7.30 cam tu..... Ummi potong2 sayur, campak2 jadi ler sayur campur. Masak nasi dan goreng telur sambal..... Siap masak.... Lepas solat Marghrib, ummi pun mula ler aktiviti memberi makan kat Husna... Suapan pertama dia makan dengan lajunya... Siap kejar ummi lagi! Huis! Hati ummi masih tak nak beri harapan! sampai suapan yang ke-5 still makan lagi! Tak de korek2 mulut dia! Hati ummi berbunga-bunga! Sampai ler habis. So, ummi tambah lagi nasi dan kuah! Suap lagi! Anak ummi makan dengan laponya.... Alhamdulillah...Banyak Husna makan semalam! Sambil makan, ayah kata....Wa...Husna good girl ler... Good girl tepuk tangan...Husna pun tepuk tangan! huhuhu.... Touching hati ummi bila Husna makan banyak!
Itu ler al kisahnya.... Senangnya Dalam Hati..... Bila.... JAngan ingat lain yer... hehehe
Di Edit pada 27/3/09
Di sebabkan ada yang bertanya...pasal resepi sayur campur tu... maka ummi pun dengan rajinnya menaip di sini...hehehe...PAda hal bukannya pandai masak pun!
Ok...LAyannnnn..........
Sayur Campur ummi
Sebiji BAwang putih, bawang merah dan sedikit halia - tumbuk halus. (Husna tak suka kalo termakan benda2 nie) Hilang selera dia nanti :)
Sedikit minyak
Sedikit garam
Sedikit kuib ayam
Sedikit tepung jagung
Brokoli - ikut suka hati
cendawa - ikut suka hati
kentang - nie ummi yg suka
Baby jagung - ikut suka hati
Jika nak letak sayur2 lain pun kira ok ler.... Janji boleh makan...lalalala....
PAnaskan minyak.
Goreng dulu kentang agar cepat masak...hehehehe.... Bila kentang dah masak....
MAsukkan bawang merah, bawang putih dan halia yang sudah ditumbuk.
MAsukkan sayur-sayur
Bila sayur dah mula layu, masukkan garam dan kiub ayam.
sementara menunggu sayur masak, campurkan tepung jagung dengan sedikit air....
Bila sayur dah masak masukkan tepung jagung yang telah dicampur dengan air tadi.
Untuk kepekatan kuah, ikut selera masing2... Nak pekat atau nak cair....
*** ok...Ini sahaja resepi ummi untuk sayur campur.... Jika nak sedap lagi campur minyak bijan...ermmmmm...PAsti sedap... hehehe
Selamat mencuba yer....******

9 kali peluk cium untuk Husna:

cintaKusayangMu on March 26, 2009 at 1:02 PM said...

wah...husna nk mkn seleramcm org besar..
kena pelbagaikn menu mkn dia agknye...

Liana on March 26, 2009 at 2:08 PM said...

Ermmmm....mummy Qis, tak denya... Pernah ummi dia masak 1 hari sampai 3 x masak, 3 jenis makanan...kalo dia tak nak, tak nak ler... Husna makan ikut mood! :)

SyaNa on March 26, 2009 at 3:15 PM said...

husna nk mkn air tgn ummi dia..
so sweet...

Liana on March 26, 2009 at 5:41 PM said...

Syana.... Ni baru kali ke berapa tah dia nak makan... Selalu ummi dia masak makan tak sampai 3 suap dia dah korek balik! huhuhu

kakchik on March 26, 2009 at 7:07 PM said...

agaknya husna nak makan air tangan umminya jugak. kadang2 anak2 kecil ni kita kena kreatif sikit buat hidangan untuk mereka, macam yg dalam majalah Pa & Ma tu..

bOnda on March 27, 2009 at 9:19 AM said...

husna rindu masakan ummi dia tu =)

Liana on March 27, 2009 at 9:27 AM said...

kak Chik,

Agaknya ler tu... Dia nak ummi dia masak.

Bonda,
hehehehe... Saje tu nak manja2

Mamamanja on March 27, 2009 at 11:34 AM said...

kalo anak x nak makan memang susah ati
dan bila anak berselera makan memang senang ati
puas rasanya bila tengok anak kekenyangan

Liana on March 27, 2009 at 12:27 PM said...

tu ler MM. Memang ummi puas hati ler tengok dia makan! Sambil beri dia makan sambil senyum2 kambing...:)

 

ini belog ummi & husna Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez